https://pixabay.com/sv/digital-marknadsf%C3%B6ring-emarketing-1725340/

Google Adwords & Adwords Express

Du har säkert hört talas Google Adwords men kanske inte riktigt vet vad det är, hur det fungerar och hur det skulle kunna hjälpa dig. Få dina kunder att effektivare och smidigare hitta dig och dina produkter/tjänster. Annonsera lokalt eller globalt. Valet är ditt!

Google Adwords är den bästa lösningen på marknaden för annonsering i Googles nätverk och partnernätverk. Att skapa konto och utnyttja tjänsten är gratis. Det börjar kosta pengar först när någon klickar på dina annonser och tar sig via dessa till din hemsida, blogg eller webbshop.  Du bestämmer vilka kriterier du vill börja med och sedan startas annonsering. Du kan enkelt när som helst anpassa och ändra budgeten, skapa, pausa eller stänga av kampanjer helt. Helt efter dina förutsättningar.

Nedan följer ett axplock av vad man kan göra:

  • Skapa kampanjer efter ändamål. Dvs var de ska visas och för vem. Skulle kunna vara en enkel textannons, bildannons, shoppingannons som syns i Google Shoppinggalleri, remarketingkampanj eller annonsera på de stora siterna för din målgrupp (kräver Google Merchantcenter)
  • Skapa och modulera annonsgrupper för din målgrupp
  • Skapa och anpassa annonser beroende på var/när/för vem du vill att de ska visas
  • Hitta och skapa målgrupper
  • Skapa och hantera sökord och fraser
  • Uteslut negativa sökord (Selekterar din målgrupp)
  • Inställningar för Remarketing (Google Merchantcenter & Google Analytics måste finnas för att det ska fungera)

Mät antal visningar och klick, se kostnader och anpassa budgeten. Analysera innehållet i data och vidta lämpliga åtgärder. Det går aldrig att säga att man ska gör si eller så. Det är alltid individuellt anpassat efter verksamheten, målgruppen, lokaliseringen, marknaden och syftet med kampanjen.

Det finns en mängd olika sorters kampanjer man kan skapa beroende på syftet.

  • Söknätverket med displaytillval, bästa sättet att nå nya kunder
  • Endast Söknätverket,  nå dem som söker på Google och i nätverket för Google sökpartner
  • Endast Displaynätverket, visa dina annonser för besökare på Google och Googles sökpartner
  • Shoppingannonsering, bästa sättet att visa ditt sortiment
  • Video, annonser för dem som tittat på dina filmer på YouTube
  • Universell Appkampanj, marknadför din app i sök-display eller Youtube.

Om man vill fylla ut sina annonser med ytterliggare information finns en rad tillägg att skapa. Använd Webbplatslänkstillägg,  Beskrivningstillägg, tillägg med webbplatsinformation för kampanjen(strukturerad data) , samtalstillägg,  meddelandetillägg, adresstillägg, affiliate-adresstillägg, pristillägg, apptillägg, och recensionstillägg.  Använd dessa på kontonivå, kampanjnivå eller annonsgruppsnivå.

Vi har erfarenheten av att länka Adwords-konto till Analytics och Merchantcenterkonto så att produktflödet genererar skräddarsydda annonser för rätt publik.

Finns ett Google My Business konto  kan man få ut mer av sin annonsering med Adwords Express.

Finns en Smartphone kan man via appen länka ihop detta med Google Analyticskonto, så att man kan slå samman detta med sin andra internetmarknadsföring och ta ett helhetsgrepp på företagets internetverksamhet.

https://pixabay.com/sv/digital-marknadsf%C3%B6ring-emarketing-1725340/

Mer än bara SmartOdesign.se